Vanliga frågor

 

Vanliga frågor

 

Hur beställer jag satellit bredband?

Du kan beställa online eller via telefon. Klicka här för att se de produkter vi kan erbjuda dig.

Hur kan jag uppgradera eller nedgradera min prenumeration?

Du kan uppgradera eller nedgradera enkelt genom att kontakta kundservice med telefonnumret längst upp på sidan eller genom att fylla i kontaktformuläret här. Uppgraderingar kan göras utan extra kostnad, men en nedgradering genererar en nedgraderingsavgift som motsvarar en månadsavgift på din nuvarande prenumeration. Om du uppgraderar från Freedom 5 eller nedgraderar till Freedom 5 behöver du ett nytt modem. Kontakta oss för uppgradering eller nedgradering och vi hjälper dig.

Hur kan jag avbryta min prenumeration?

Du kan enkelt kontakta oss via telefon eller skicka oss en webbförfrågan och vi kommer att behandla din uppsägning.

Vad är hastigheten på satellit bredband?

Vi erbjuder upp till 50 Mbps. Hastigheten kan variera, vilket beror på flera faktorer. Det beror bland annat på hur många användare som är online och hur mycket belastning det är i nätverket då.

Ingår en epost tjänst i min prenumeration?

Vi erbjuder inte din egen e-posttjänst, men du kan skapa en gratis e-postadress med Google (gmail.com) eller en annan leverantör. Om du vill konfigurera ditt mail i Outlook eller i en annan liknande tjänst, kontakta din e-postleverantör för hjälp.

Kan jag använda satellitbredbandet med en trådlös router?

Ja, två av våra produkter har inbyggd wifi i modemet. Detta gäller för produkterna FREEDOM 25 och FREEDOM 50

Hur fungerar online gaming service?

Det är möjligt att spela online, men vissa spel blir svårt att spela. Vi rekommenderar inte att du spelar FPS-spel med den här tjänsten, som latens, på grund av satellitens avstånd från jorden med anledning att spelet släpper.
Vissa onlinetjänster på PlayStation och Xbox kan vara begränsade på grund av “Strict NAT”

Kan jag få tillgång till satellit bredband utanför Europa med Europasat?

Nej, tyvärr. Vi erbjuder endast satellitbredband i Sverige.

Hur vet jag att jag får den hastighet jag betalar för?

Tjänsten är baserad på principen “bästa insats” och den angivna hastigheten är den maximala uppnåbara hastigheten, och inte en hastighet som vi kan garantera. På grund av omständigheter utanför Europasats kontroll kan du konstatera att den angivna hastigheten inte nås. Ett exempel på faktorer som kan påverka hastigheten är signalkvaliteten mellan skålen och satelliten. Hastigheten kan också minskas under höga trafiktider när många användare använder satellitbredband samtidigt. Vi förbehåller oss rätten att prioritera trafik i nätverket.

Kan jag montera satellitanordningen själv?

Nej, vi erbjuder kostnadsfritt installatör för ny installation

Behöver jag en telefonlinje?

Nej, du behöver inte en telefonlinje. Med satellitbredband kan du använda IP-telefoni som den primära kommunikationskanalen.”

Hur vet jag om jag har en fri bild av satelliten?

Det finns flera program för att kontrollera detta.
Satellit KA-SAT är ca. 20 grader söderut på himlen i södra Norge och ca. 10 grader söder i norra Norge. Det betyder att så länge du inte har några hinder upp till himlen i den här vinkeln kommer du att få en tydlig bild och täckning till KA-SAT-satelliten.

Vad gör jag om jag måste flytta ?

Du måste ge oss en månads varsel om du flyttar. Vi behöver information om din nya adress om du tar med din bredbandsutrustning, vart du än flyttar. Om du flyttar och inte tar med din bredbandsutrustning, måste du skicka en uppsägning. Avslutningsperioden är den aktuella månaden plus följande månad, men om du har en bindande period är uppsägningstiden från uppsägningstiden till slutet av följande månad.

Vilken utrustning behöver jag för att komma online med satellit bredband ?

All utrustning du behöver för att få online levereras till dig. Utrustningspaketet innehåller följande: Satellit, modem, väggmontering och nödvändiga kablar. Det finns en fast månadshyra för utrustningen.

Tekniska frågor

 

Vad gör jag om jag förlorar min anslutning till internet?

Starta om modemet (den svarta rutan som säger Tooway på den). Gör detta genom att dra ut strömmen i ca. 10 sekunder, sedan återställ strömförsörjningen. Om detta inte fungerar, anslut en dator direkt till modemet för att kontrollera om det finns några fel med de trådlösa signalerna. För att göra detta, anslut en nätverkskabel från ett modem och direkt till en dator. Starta sedan om modemet. Om det fortfarande inte fungerar, notera vilka lampor på modemet som är på, ring oss på och vi kan hjälpa dig med ytterligare felsökning. För att vi ska kunna erbjuda den bästa möjliga felsökningshjälpen, vill vi att du är hemma och tillgänglig för felsökning.

Hur lång är latens för satellitbredband?

Eftersom signalerna skickas från ditt hus, upp till satelliten och ner till marken igen, kommer det att finnas längre svarstider än att använda traditionell anslutning (ADSL, SDSL, Radio, etc.). Normalt kommer svarstiden att vara omkring 600 till 700ms, men kan i vissa fall vara något högre beroende på signalstyrkan.

Hur ser jag vilken fart jag uppnår?

Med satellitbredband kan du inte testa din hastighet på samma sätt som ADSL, SDSL etc. på grund av svarstiden. Du behöver därför använda ett varvtest som beräknar detta för att få rätt resultat. För att kontrollera din hastighet, gå till följande sida i din webbläsare: speedprobe.skylogicnet.com eller netfart.breiband.no.

Blir satellit bredband påverkat av väder?

Ja. Signalstyrkan kan påverkas av vädret, så det är viktigt att skålen är rätt inriktad för att uppnå bästa möjliga signal. På så sätt finns det en marginal om väderläget ska förändras. Om du har bra signalstyrka bör du observera minimala skillnader oavsett väder.

Kan du använda satellit bredband för att titta på online-tv?

Ja. Signalstyrkan kan påverkas av vädret, så det är viktigt att skålen är rätt inriktad för att uppnå bästa möjliga signal. På så sätt finns det en marginal om väderläget ska förändras. Om du har bra signalstyrka bör du observera minimala skillnader oavsett väder.

Ser hemradio på satellit bredband?

Vanlig VPN-lösning borde fungera, men det bör beaktas för längre responstid och sålunda kan prestanda på detta minska. Remote Desktop och Citrix-lösningen har begränsad prestanda och rekommenderas inte.

Vad innebär det med en central brandvägg?

För privata prenumeranter, stoppas traffik genererad av en utomstående källa av leverantörens  centrala brandvägg. Detta hindrar även användningen av några serverbaserade tjänster, etc. Alla tjänster måste därför initieras av kunden.

Finns det en gräns för hur mycket data jag kan använda?

Det finns hastighetsnivåer – En högsta hastighet som du får om du stannar inom en viss mängd varje månad och en reducerad hastighet under månaden om du använder tjänsten mycket. Till skillnad från mobilt bredband är den reducerade hastigheten tillräckligt bra för att få ut det mesta av webben till en acceptabel takt, det vill säga E-post, Internet, hemmakontor eller musik och videotjänster med minskad kvalitet.
Your data quota is reset monthly, on the day of the month activation was made.

Faktureringsfrågor

 

Kan jag skjuta upp förfallodagen på faktura?

Ja det är möjligt. Vi måste ha en förfrågan om uppskjutning innan förfallodagen har gått. Kontakta oss på eller skicka en förfrågan via web {europasat.no/kontakt-oss} och vi hjälper dig.

Kan jag ändra fakturaintervall och fakturatformat?

Ja, du kan välja mellan månatliga fakturor, kvartalsvisa fakturor och årliga fakturor. Du kan också välja om du ska få en faktura via e-post eller brev i posten. Om du vill byta behöver vi information innan fakturan är utfärdat. Kontakta oss och vi hjälper dig.

Om oss

Europasat är den största leverantören av satellitbredband i Europa med kunder i 28 länder. Det är som vår logotyp säger "Connecting.everywhere", vi ger tillgång till internet överallt!