Ring oss nu 850541065

Vanliga frågor

Vanliga frågor

Hur beställer jag satellit bredband?

Du kan beställa via telefon. Ring oss på 08-446 826 93

Hur kan jag uppgradera eller nedgradera mitt abonnemang?

Du kan uppgradera eller nedgradera enkelt genom att kontakta kundservice  på 08-446 826 93. Uppgraderingar kan göras utan extra kostnad, men en nedgradering genererar en nedgraderingsavgift som motsvarar en månadsavgift på din nuvarande abonnemang. Om du uppgraderar från Freedom 5 eller nedgraderar till Freedom 5 behöver du ett nytt modem. Kontakta oss för uppgradering eller nedgradering och vi hjälper dig.

Hur kan jag avbryta mitt abonnemang?

Du kan enkelt kontakta oss via telefon eller skicka oss en email och vi kommer att behandla din uppsägning.

Vad är hastigheten på satellit bredband?

Vi erbjuder upp till 50 Mbit/s. Hastigheten kan variera, vilket beror på flera faktorer. Det beror bland annat på hur många användare som är online och hur mycket belastning det är i nätverket.

Ingår en epost tjänst i mitt abonnemang?

Vi erbjuder inte egen e-posttjänst, men du kan skapa en gratis e-postadress med Google (gmail.com) eller en annan leverantör. Om du vill konfigurera ditt mail i Outlook eller i en annan liknande tjänst, kontakta din e-postleverantör för hjälp.

Kan jag använda satellitbredbandet med en trådlös router?

Ja, två av våra produkter har inbyggd wifi i modemet. Detta gäller för produkterna FREEDOM 25 och FREEDOM 50

Hur fungerar online gaming service?

Det är möjligt att spela online, men vissa spel blir svårt att spela. Vi rekommenderar inte att du spelar FPS-spel med den här tjänsten, på grund av svarstid, detta på grund av satellitens avstånd från jorden. Vissa onlinetjänster på PlayStation och Xbox kan vara begränsade på grund av “Strict NAT”

Kan jag få tillgång till satellit bredband utanför Europa med Europasat?

Ja. ta kontakt med vårt kundtjänst. Vi levererar våra tjänster til 28 länder globalt.

Hur vet jag att jag får den hastighet jag betalar för?

Tjänsten är baserad på principen “best effort” och den angivna hastigheten är den maximala uppnårbara hastigheten, och inte en hastighet som vi kan garantera. På grund av omständigheter utanför Europasats kontroll kan vi inte garantera att den angivna hastigheten nås till alla tider. Ett exempel på faktorer som kan påverka hastigheten är signalkvaliteten mellan parabolen och satelliten. Hastigheten kan också minskas under höga trafiktider när många användare använder satellitbredband samtidigt. Vi förbehåller oss rätten att prioritera trafiken i nätverket.

Kan jag montera satellitanordningen själv?

Nej, vi erbjuder kostnadsfritt installatör till alla nya kunder.

Behöver jag en telefonlinje?

Nej, du behöver inte en telefonlinje. Vi har en parabol med tvåvägskommunikation med satelliten.

Hur vet jag om jag har en fri vy till satelliten?

Det finns flera program för att kontrollera fri vy.
Satellit KA-SAT är ca. 20 grader söderut på himlen i södra Sverige och ca. 10 grader söder i norra Sverige. Det betyder att så länge du inte har några hinder upp till himlen i den här vinkeln kommer du att få en tydlig vy och täckning till KA-SAT-satelliten.

Vad gör jag om jag måste flytta?

Du måste ge oss en månads förvarning om du flyttar. Vi behöver information om din nya adress och om du tar med dig din bredbandsutrustning. Om du flyttar och inte tar med din bredbandsutrustning, måste du skicka en uppsägning. Avslutningsperioden är den aktuella månaden plus följande månad, men om du är under den bindande perioden är uppsägningstiden från uppsägningstiden till slutet av din avtalsperiod.

Vad gör jag om jag förlorar min anslutning till internet?

Starta om modemet (den svarta boxen som står Tooway på). Gör detta genom att dra ut strömmen i ca. 30 sekunder, sedan återställ strömförsörjningen. Om detta inte fungerar, anslut en dator direkt till modemet för att kontrollera om det finns några fel med de trådlösa signalerna. För att göra detta, anslut en nätverkskabel från modemet och direkt till en dator. Starta sedan om modemet. Om det fortfarande inte fungerar, notera vilka lampor på modemet som lyser, ring oss på 08-446 826 93,  och vi hjälper dig med ytterligare felsökningar. För att vi ska kunna erbjuda den bästa möjliga felsökningshjälpen, vill vi att du är hemma och tillgänglig för felsökningen.

Hur lång är svarstiden för satellitbredband?

Eftersom signalerna skickas från ditt hus, upp till satelliten och ner till marken igen, kommer det att vara längre svarstider än ett traditionell anslutning (ADSL, SDSL, Radio, etc.). Normalt kommer svarstiden att vara omkring 600 till 700ms, men kan i vissa fall vara något högre beroende på signalstyrkan.

Hur ser jag vilken fart jag uppnår?

Med satellitbredband kan du inte testa din hastighet på samma sätt som ADSL, SDSL etc. på grund av svarstiden. Du behöver därför använda ett hastighetstest som beräknar detta för att få rätt resultat. För att kontrollera din hastighet, gå till följande sida i din webbläsare: speedprobe.skylogicnet.com.

Blir satellit bredband påverkat av väder?

Ja, i yttersta fall. Signalstyrkan kan påverkas av vädret, så det är viktigt att skålen är rätt inriktad för att uppnå bästa möjliga signal. På så sätt finns det en marginal om väderläget ska förändras. Om du har bra signalstyrka bör du observera minimala skillnader oavsett väder.

Fungerar VPN på satellit bredband?

Vanlig VPN-lösning borde fungera, men det bör beaktas för längre responstid och sålunda kan prestanda på detta minska. Remote Desktop och Citrix-lösningen har begränsad prestanda och rekommenderas inte.

Finns det en gräns för hur mycket data jag kan använda?

Under prioriteringsdata får du “best effort”. Efter prioriteringsdata vill / kan du få lägre hastigheter. Till skillnad från mobilt bredband är den reducerade hastigheten tillräckligt bra för att få ut det mesta av webben till en acceptabel hastighet, det vill säga E-post, Internet, musik och videotjänster med minskad kvalitet.
Din prioriteringsdata blir återställd var månad.

Kan jag skjuta upp förfallodagen på faktura?

Ja det är möjligt. Vi måste ha en förfrågan om uppskjutning innan förfallodagen har gått ut. Kontakta oss på 08-446 826 93 , och vi hjälper dig.

Kan jag ändra fakturaintervall och fakturatformat?

Ja, du kan välja mellan månatliga fakturor, kvartalsvisa fakturor och årliga fakturor. Om du vill ändra intervallen behöver vi information innan fakturan är utfärdat. Kontakta oss på 08-446 826 93 och vi hjälper dig.

Om oss

Europasat är den största leverantören av satellitbredband i Europa med kunder i 28 länder. Vi når ut till delar av landet där fiber inte når, och hjälper familjer att koppla sig upp mot supersnabbt bredband.